top of page

Pust lett: En guide til å forbedre luftkvaliteten innendørs



Vi har tidligere skrevet en artikkel som går gjennom ulike årsaker til dårlig inneklima, i tillegg til fem enkle tiltak du kan ta umiddelbart for å forbedre situasjonen. Som vi alltid sier er vi mennesker moderne huleboere, og vi bruker 90% av tiden vår innendørs. Det er essensielt for livskvaliteten vår både fysisk og mentalt at omgivelsene våre er sunne og trygge, og det vil derfor alltid være relevant å komme med gode tiltak som sørger for at luften vi puster inn er trygg. Vi har derfor satt sammen en liste med 10 ting du kan gjøre for å sørge for at du alltid puster luft av den kvaliteten vi var ment for.



1. Ha «passe» temperatur


Er du en av de som har det iskaldt og velger å gå med tre ullgensere fremfor å skru opp varmen for å spare på strømmen? Dette kan spare der penger på neste strømregning, men det kan koste deg dyrt i lengden. Ved å ha det for kaldt inne vil vegger, gulv og tak bli rå, og du kan få et fuktproblem som kan gi mugg og sørge for skade på huset.

Ved å ha det for varmt derimot kan luften bli tørr, og du vil føle det som mer ubehagelig å puste. Ved høye temperaturer slipper også maling ut mer kjemikalier, som kan være farlige å puste inn. Sørg for å ha en temperatur som er behagelig, samtidig som du unngår rå vegger eller tørr luft!




2. Unngå fukt


Om det er for høy luftfuktighet hos deg kan det oppstå mugg og råte, som vil skade interiøret. For å regulere dette er god ventilasjon din beste venn! Ved å regelmessig lufte på badet, soverommet og kjøkkenet, samtidig som du bruker kjøkkenviften og baderomsviften vil du ha god kontroll på luftfuktigheten. Et bonustips er å tørke klær ute om sommeren, eller et sted der du vet det er gode ventilasjonsmuligheter. Du kan også investere i en luft-avfukter, som absorberer fukt fra luften og sørger for at luftkvaliteten holder seg god.




3. Få nok luft inn


Dette punktet bygger videre på de to forrige punktene, og er essensielt for å unngå problemer med luftkvaliteten i et bygg. Unngå fristelsen til å lukke alle luker og vinduer selvom det er kaldt ute, særlig hvis du bor i et eldre hus. Sørg for jevn ventilasjon som slipper inn riktig mengde luft. I tillegg til å regulere luftfuktigheten, vil dette også hjelpe med å få friskt oksygen inn, og giftstoffer ut.




4. Bruk dørmatten aktivt


Dørmatten er en fin måte å ønske gjester velkommen på med en hyggelig hilsen, men den er også der av praktiske årsaker. Ved å tørke av skoene på dørmatten før du går inn i huset slipper du å ta med skitt inn, som blir til svevestøv når vi tråkker på det. I tillegg gjør det vaskejobben enklere på søndag!




5. Vask sengetøyet ditt – ofte!


Midd trives godt i fuktig, skittent sengetøy, og særlig om det er varmt på soverommet. Midd legger igjen avføring som kan skape allergiske reaksjoner, særlig hos barn. Vask derfor sengetøy ofte for å unngå at midd formerer seg.




6. Rengjør grundig – og ofte!


For noen er vasking noe de MÅ gjøre, mens for andre er vasking en avslappende, terapeutisk aktivitet. Uavhengig av hvordan vasking er for deg, er du (dessverre?) nødt til å gjøre det grundig, og ofte. Vi skiller ofte mellom tørrvask og våtvask, og begge tjener hvert sitt formål. Tørrvask innebærer støvsuging, tørrmopping og støvtørking. Dette gjør vi for å få vekk skitt og støv som samler seg opp på gulvet, i hjørner, mellom sofa-putene, på

kommoden, og generelt overalt. Ved å gjøre dette regelmessig unngår vi at det dannes svevestøv, som vi ikke har godt av å puste inn. Våtvask er det som innebærer noe så enkelt som såpe og vann, og vi bruker dette for flekkfjerning. Ved å fjerne flekker slipper vi bakterieutvikling, og vi unngår at det begynner å lukte.




7. Mål Radon


Radongass er kreftfremkallende, og regnes for å være den viktigste risikofaktoren for lungekreft, etter røyking. Forskere anslår at i Norge er radon årlig medvirkende årsak til rundt 370 lungekrefttilfeller (tidsskriftet.no), og rundt 300 dødsfall av lungekreft (miljodirektoratet.no). I Norge er det radon så godt som overalt, men noen områder er mer utsatte enn andre. Siden det ikke er mulig å forutsi radonnivåene i enkeltbygninger på grunnlag av hvilket område de ligger i, anbefaler DSA at alle måler radon i egen bolig.


Radonnivå kan kun oppdages ved måling, og det anbefales å gjøre tiltak dersom man har verdier høyere enn 100 Bq/m3. De enkleste og mest effektive tiltakene er trykkredusering og ventilering, samt radonsug fra grunnen under en bygning – gjerne i kombinasjon med tetting mot grunnen. Måling av radon bør gjøres i vinterhalvåret.



8. Unngå sterke parfymer og såper


Parfymer og parfymerte såpe- og rengjøringsartikler inneholder store mengder kjemikalier, som blir flytende rundt i luften. Disse kjemikaliene øker risikoen for allergi, og kan forverre eksisterende astma- og luftveisproblemer. Dette gjelder kun i store mengder, så litt parfymespray en gang iblant er ikke farlig, men det er verdt å merke seg den potensielle risikoen ved større mengder.




9. Vær forsiktig med stearinlys


Stearinlys er vakre, og skaper en lun og hyggelig stemning i ethvert rom. De kan imidlertid utgjøre en mulig trussel på innemiljøet dersom det brenner store mengder av dem, uten god ventilasjon. Lysene avgir sot, partikler og forbrenningsgasser, som, ifølge Folkehelseinstituttet, kan kortsiktig forurense luften like mye som røyking innendørs.




10. Invester i planter


Ønsker du å forsikre deg mot mesteparten av farene vi har nevnt over? Da er planter veien å gå! Grønne planter innendørs absorberer giftige gasser, og produserer oksygen, samtidig som deres generelle tilstedeværelse har vist å gi øke trivsel. Plantene absorberer støy og binder svevestøv, samtidig som de reduserer helseplager som hodepine og irritasjon i øyne, nese og hals.



Comentarios


bottom of page